Groepsopstelling in de Klas


Met een groepsopstelling in de klas krijgt de mentor inzicht in de dynamiek en de onderlinge verhoudingen. Er speelt vaak meer dan wat we aan de oppervlakte kunnen waarnemen.


Hoe zou het zijn als er met een andere (systemische) blik naar de klas en de onderlinge verhoudingen gekeken wordt? Door een situatie vanuit systemisch perspectief te bekijken, krijgt de mentor meer zicht op wat er speelt in de klas. De mentor is onderdeel van de dynamiek in de klas, het ‘systeem’.


Door een opstelling in de klas krijgt de mentor onder andere inzicht op de volgende vragen:

  • Voelen de leerlingen zich veilig in de klas? 
  • Weet je dat zeker en kan je dat wel zeker weten? 
  • Worden er leerlingen buitengesloten?
  • Is er gedoe onderling?
  • Zitten de leerlingen lekker in hun vel?
  • Voelen de leerlingen zich veilig genoeg om vragen te stellen?
  • Hoe is het met de sociale veiligheid in de klas?
  • Wat wil het gedrag van de leerling vertellen?
  • Worden alle leerlingen gezien?


Een groepsopstelling is een effectieve aanpak! Met als resultaat een veiliger, sociaal klimaat en eenheid in de klas. Hierdoor zal iedere leerling met een fijn gevoel naar school gaan, zichzelf durven te zijn en zich gezien voelen. Dit heeft ook een positief effect op hun leerresultaten. 


Naast dat een opstelling eventuele actuele verstoringen bloot legt, werkt het ook preventief. In klassen waar het goed loopt, wordt de groepscohesie juist bekrachtigd.


Met een groepsopstelling (met peg-poppen) krijgen we deze dynamiek in beeld. Door de leerlingen uit te nodigen om te vertellen wat ze waarnemen, wat ze voor zich op tafel zien, ontstaat er een gesprek, inzicht in hun eigen rol en vervolgens meer begrip voor (het gedrag van) de ander. Als er in de onderstroom wat ‘aangeraakt’ wordt, dan is dat blijvend. Met als gevolg een betere sfeer en een veiliger gevoel voor elke leerling. Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden.


Aanmelden/Informatie

Share by: