Het Tienerbrein


Het Adolescente Brein is het (tiener)brein wat nog volop 'Werk in Uitvoering' is van 10 tot 23 jaar. Rond het 10e-12e jaar is de basis, de zogenaamde kelder van het brein, klaar. De begane grond en eerste verdieping zijn ook klaar. Voor de 2e en 3e verdieping zijn nog minimaal 10-12 jaar nodig om te ontwikkelen. De omgeving speelt hierin een belangrijke rol, zoals ouders, school en/of een coach. Karin heeft een sterke vaardigheid ontwikkeld in het communiceren met adolescente. Volgens haar is communicatie een belangrijk onderdeel van hun ontwikkeling en kan voor de directe omgeving een uitdaging zijn. Wanneer Karin bij jongeren weerstand voelt, weet ze dat er gewerkt kan worden.


Het Lerende Brein is onderdeel van 'Werk in Uitvoering'. Op de middelbare school komen jongeren er vaak achter dat ze niet hebben geleert hoe ze moeten leren, hoe ze de opgedane kennis toepassen tijdens een proefwerk. Dit kan voor grote frustraties en demotivatie zorgen. Hard geleerd en toch een 3!? Dit kan echt anders. Karin is expert in het in beweging brengen van het lerende brein en leert leerlingen alles over leren tijdens de training LEREN LEREN Methode. Deze training kan ook worden gegeven op school!

Het Beelddenkende Brein is in staat om informatie op een andere manier te verwerken dan taaldenkers. Het bedenkende brein kan tot originele en onverwachte inzichten komen.

Door de discrepantie tussen intelligentie en leerprestaties kunnen beelddenkers onzeker worden op school. Als gevolg van de achterblijvende leerprestaties, kan een beelddenker zichtzelf dom voelen en gaat hier in geloven. Beeldenken is overigens géén leerstoornis, het is een leerstijl. Om te kunnen vaststellen welke leervoorkeur een kind heeft, kan er een Individueel Onderwijskundig Onderzoek (IOO) worden afgenomen. Dit onderzoek geeft een breed zicht op leer- en gedragsproblemen.


Het Hoogbegaafde Brein is complex. Dit brein is niet per definitie de cognitieve intelligentie (IQ) + de uitmuntende schoolprestaties. We zien vaker onderprestaties bij hoogbegaafde leerlingen dan bij leerlingen die makkelijk of goed kunnen leren. Gelukkig laat de wetenschap zien dat er meer nodig is dan alleen een hoge cognitie om te kunnen spreken over hoogbegaafdheid. Het is van groot belang dat kinderen welke hoogbegaafd zijn worden herkent op school en een passende begeleiding krijgen. Karin heeft de juiste expertise om hierbij het kind, de ouders en school te begeleiden en ondersteuning.

Share by: