Beelddenkend of Taaldenkend?

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat we tijdens onze kleutertijd een voorkeur ontwikkelen voor het visuele leersysteem (beelddenken) of het talige leersysteem (taaldenken). Deze voorkeur blijft gedurende ons hele leven aanwezig en beïnvloedt hoe we informatie opnemen en verwerken.


Het Individuele Onderwijskundige Onderzoek geeft inzicht of de leerling beeld- en/of taaldenkend is, eventuele sociale en/of emotionele blokkades heeft en een indicatie van het cognitieve niveau.

Een Individueel Onderwijskundig Onderzoek (IOO) is een diagnostisch onderzoek dat wordt uitgevoerd om de onderwijsbehoeften en -mogelijkheden van een individuele leerling in kaart te brengen. Dit onderzoek  wordt uitgevoerd om te bepalen welke ondersteuning en aanpassingen een leerling nodig heeft om optimaal te kunnen leren en zich te ontwikkelen.


Het Individueel Onderwijskundig Onderzoek bestaat uit:

1.    Wereldspel
Het Wereldspel wordt afgenomen om zicht te krijgen in de cognitieve, pedagogische en affectieve aspecten van de leerling.

2.    Didactisch

Het didactisch onderzoek wordt uitgevoerd om inzicht te krijgen in eventuele te korten in het leerproces en om te begrijpen welke strategieën de leerling gebruikt.

3.    Pedagogisch onderzoek

Het pedagogisch onderzoek is om de strategieën van de leerling te begrijpen en de aanpak van taken te onderzoeken. Er worden non-verbale en uitdagende spellen gebruikt die afgestemd zijn op de leeftijd en ontwikkeling. Dit helpt bij het bepalen van de hoeveelheid leerstof die een leerling aankan en de complexiteit ervan. Bovendien verschaft het inzicht in de flexibiliteit van hun strategisch denken.


Het onderzoek wordt vastgelegd in een verslag welke resultaten, een conclusie en concreet advies geeft. Het advies geeft richtlijnen en handvatten voor begeleiding en (indien nodig) het opstellen van een actieplan om de optimale ontwikkeling van de leerling te ondersteunen, zowel thuis als op school.



Aanvraag Individueel Onderwijskundig Onderzoek (IOO)

Share by: